بوسترکار

بوستر پمپ چیست

مقایسه
مقایسه

بوستر پمپ چیست؟

What is a Booster pump

در حقیقت بوستر پمپ تشکیل شده از چند پمپ که به صورت موازی بهم وصل شده اند. تا بتواند فشار مورد نیاز سیستم را تامین نماید. در خیلی از موارد در کارهای صنعتی فشار مورد نیاز ما برای جابجایی مایع به قدری می باشد. که یک دستگاه پمپ آب به تنهایی جواب گو نیست. برای رفع این مشکل شرکت های تولید کننده پمپ اقدام به ترکیب کردن دو یا چند پمپ با هم می کنند تا فشار مورد نیاز مصرف کننده را تامین کنند. در نهایت با ترکیب این پمپ ها دستگاهی بوجود می آید که به آن بوستر پمپ گفته می شود.

 

از بوستر پمپ معمولا برای مصارف آتشنشانی، بیمارستان ها ، فرودگاه ها، صنایع پتروشیمی، ساختمان های بزرگ، پاساژ ها و در کل در بیشتر مصارف صنعتی بکار می رود. شاید یک سوال برای شما پیش بیاید که خوب چرا به جای بوستر 2 تا پمپ رو مستقیم به لوله وصل نکنیم؟؟

جواب این سوال با یک مثال برای شما توضیح می دهیم. فرض کنید در یک مجموعه نیاز به افزایش فشار آب داریم. باید از 2 تا پمپ آب استفاده کنیم که به اصطلاح پمپاژ مستقیم انجام می شود. حالا مشکل به چه شکلی بروز می کند. در صورت فعالیت همزمان چندتا الکترو پمپ افزایش فشار ناشی از این الکترو موتور ها باعث آسیب دیدن لوله ها می شود. و همچنین برعکس این موضوع نیز حاکم است زمانی که پمپ ها با هم خاموش می شوند. فشار آب درون لوله کاهش می یابد و آب در تمام نقاط قطع می شود جهت تنظیم این مشکل از بوستر پمپ استفاده می شود.

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

به صورت علمی اگر بخوایم به این مسئله بپردازیم پمپ دستگاهی مکانیکی است که توسط یک الکترو موتور انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کند. ولی این پمپ وقتی توسط قطعات مختلف جمع آوری می کنیم و در یک مجموعه استفاده می کنیم. تبدیل به بوستر پمپ می شود. بطور مثال شما برای منزل خود می خواهید یک پمپ آب بخرید خوب اون پمپ به تنهایی کاری را نمی تواند انجام دهد برای اینکه بتوانید در منزل از آن استفاده کنید باید یه منبع یا یه پرشر سوئیچ دارد.

وقتی این مجموعه رو کنار هم قرار می دهیم در اصل یک بوستر جمع آوری کردیم. بطور کلی اکثر ما که در داخل آپارتمان از یک پمپ استفاده می کنیم. در حقیقت بوستر پمپ تک پمپ داریم.

بوستر پمپ ها در کل به دو دسته تقسیم می شوند

1.     دور ثابت
2.     دور متغیر

بوستر پمپ دور ثابت:

اساس کارکرد بوستر پمپ دور ثابت به این شکل است که الکترو پمپ در آن به صورت ردیفی و نوبتی روشن و خاموش می شود. برای کنترل فشار در آن از دو پرشر سویئچ استفاده می شود. یکی در فشار حداقل و یکی در فشار حداکثر و کارکرد آن به این صورت است، زمانی که فشار مایع به حداکثر می رسد. کنتاکت موجود در پرشر از طریق تابلو فرمان خاموش شدن پمپ را صادر می کند. همین طور در زمانی که فشار به حداقل می رسد کنتاکت موجود در پرشر از تابلو فرمان روشن شدن پمپ را صادر می کند.

بوستر پمپهای دور ثابت را می توان با یک پمپ و یا چند پمپ طراحی نمود. نمونه بارز آن را می توان در پمپ هایی که در منازل مسکونی استفاده می شود. مشاهده نمود که به آنها بوستر پمپ خانگی گفته می شود.

نوع فعالیت محصولات دور ثابت

در بوستر پمپ زمانی که یک یا چند الکترو موتور باهم روشن و فعال می شوند، علاوه بر تأمین آب مورد نیاز مقدار اضافی آن در  منبع دیافراگمی ذخیره شده. و باعث افزایش تدریجی فشار سیستم و رسیدن آن به حداکثر فشار پرشرسوئیچ می گردد. که بدین وسیله دستور خاموش شدن الکترو موتورهای روشن توسط مدار فرمان صادر گردد. البته این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که ممکن است مدار فرمان همه ی الکترو پمپ ها را خاموش نکند. و تنها برخی از الکترو پمپ ها را خاموش نماید تا فشار از درجه حداکثر کاهش یابد.

پس از این که آب مصرفی از منبع دیافراگمی به شبکه مصرف وارد می شود. با مصرف آب درون دیافراگم ، فشار سیستم پایین می آید تا به فشار پرسوئیچ به حداقل برسد. در این حالت دستوری به مدار فرمان ارسال می شود که فشار سیستم کاهش یافته است. در این شرایط مدار فرمان دستور روشن شدن الکتروپمپ ها را صادر می نماید. تا فشار سیستم افزایش پیدا کند. این روند روشن خاموش الکتروپمپ ها دور ثابت ادامه می یابد. تا دستگاه به سیستم آبرسانی خود با کمترین آسیب ادامه دهد.

بوستر پمپ دور ثابت

بوستر پمپ های دور متغیر

یکی از ایراداتی که بوستر پمپ دور ثابت دارد این است که الکترو پمپ به صورت ضربه ای و یا به اصطلاح سخت کار می کند. یعنی در فشار حداقل روشن و در فشار حدکثر خاموش می شود و این موضوع ضمن وارد شدن ضربه به پمپ، مایع با فشار وارد لوله ها می شود. و ممکن است باعث آسیب رسیدن به لوله ها شود.

طراحان همواره به دنبال راهی بودند که بتوانند این مشکل را برطرف نموده و جلوی آسیب رسیدن به پمپ یا لوله ها را بگیرند. بنابراین به فکر ساخت دستگاهی افتاند که بتواند دور الکترو موتور را تغییر دهد. الکترو موتورها با دور های متغیر کار کنند و در نهایت با کمک از تکنولوژی و پیشرفت صنایع برق و مکانیک موفق به ساخت دستگاهی به نام اینورتر شدند. تا به وسیله آن بتوانند دور موتور را تغییر دهند و این تغییر دور باعث می شود. پمپ ها خیلی نرم روشن و خیلی نرم خاموش شوند.

دانلود کاتالوگ بوستر پمپ

 

لیست قیمت بوستر پمپ

 

مصارف بوستر پمپ

اینورتر در بوستر پمپ متغیر

اینورتر دستگاهی است که به وسیله ی آن می توان فرکانس برق شهری را تغییر داد. با توجه به اینکه در فرکانس ثابت الکترو پمپ ها نیز دارای دور خروجی ثابتی هستند در صورتی که بتوان فرکانس برق شهری را افزایش داد دور دستگاه نیز افزایش می یابد. یکی از معمولترین کاربردهای اینورترها که بیشتر در مهندسی تأسیسات شناخته شده است.  استفاده از این دستگاه ها در ساخت آسانسورهای دور متغییر(VVVF) می باشد. بعد از آن طراحان بران شدند که از اینورتر در بوستر ها خود استفاده کنند.

نکته ی که در اینجا وجود دارد تشابه مکانیکی بوسترهای دور متغیر و دور ثابت است. که باعث شده بوستر پمپهای دور ثابت را با استفاده از تابلوی فرمان و سنسور های فشار به بوستر پمپهای دور متغیر تبدیل کرد. به این صورت که کافی است به تجهیزات بوستر پمپ دور ثابت یک تابلوی فرمان و چند سنسور فشار اضافه کنیم. تا این بوستر پمپهای دور ثابت به دور متغیر تبدیل شود. به عبارت دیگر تمامی قسمت های مکانیکی و شیر آلات بوستر پمپ دور ثابت و دور متغیر یکسان هستند. و تنها تفاوت آنها در تجهیزات تابلو مدار فرمان آن می باشد.

دیگر کاربردهای اینورتر در چیست؟

بخش اصلی تابلوی کنترل بوستر پمپ دور متغیر را اینورتر تشکیل می دهد. با کمک قطعات الکترونیکی موجود در تابلو فرکانس برق شهری را تغییر می دهد و باعث تغییر دور موتور پمپ و تغییر فشارمایع می شود.
اما در کشور ایران متاسفانه افراد زیادی از مزایای بوستر پمپهای دور متغییر آگاه نیستند. همچنین قیمت بالای بوستر پمپهای دور متغیر نسبت به بوستر پمپهای دور ثابت باعث شده فقط افراد خاصی و در شرایط خاص به دنبال آن باشند. در صورتی که در دراز مدت درصد خرابی این پمپ ها خیلی کمتر از بوستر پمپ دور ثابت است. ضمن اینکه برخی سازندگان ایرانی که دارای تخصص و دانش لازم برای ساخت بوستر پمپهای دور متغییر را ندارند. اقدام به تبلیغ منفی نسبت به بوستر پمپهای دور متغییر کردند.

اینورتر در بوستر پمپ متغیر

با توجه با توضیحات بالا مزایای بوستر پمپ دور متغیر نسبت به دورثابت عبارتند از:

1.    فشار سیستم همواره ثابت می باشد
2.    نیاز نداشتن به منبع دیافراگمی به دلایل زیر:
             - از بین رفتن ضربه ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ
             - یکنواخت بودن مقدار آب و ثابت بودن فشار

3.    کمتر شدن فضای مورد نیاز
4.    کاهش استهلاک کوپلینگ ها و قطعات متحرک الکتروپمپ ها
5.    افزایش عمر مفید اجزا تشکیل دهنده
6.    کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
7.    کاهش هزینه های مربوط به برق مصرفی

بوستر پمپ خانگی

پمپها که به تنهایی فقط کار جابجایی آب را انجام می دهد. ولی زمانی بخواهیم  از آن برای منزل مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند به استفاده از یک سری قطعات جداگانه هستیم. که این قطعات به صورت نرمال شامل منبع آب و کلید اتوماتیک هستند. وقتی الکتروپمپ را به همراه این قطعات در محل مورد نظر نصب می کنیم به این مجموعه بوستر پمپ خانگی گفته می شود.

مشخصات کلی
کیلووات (kw)
اسب بخار (hp)
جنس بدنه
تعداد فاز
ارتفاع آبدهی
میزان آبدهی
ورودی (inch)
خروجی (inch)
کشور سازنده
سایر مشخصات